Thursday, 2 May 2013

Demanio Marittimo Competition

 
 
The selection is open to Industrial Design, Art and Architecture students enrolled in a master degree program. Applicants can participate individually or in a design teams. In case of a team, it is required that at least one of the participants meets the necessary requirements. The project must be designed and developed specifically for the site. Participation will occur under the personal responsibility of the competitor/s.
 
For further information go to www.mappelab.it
 
 
 
 



Wednesday, 27 March 2013

The Mosque Surprise






*This text was taken from "Gazeta Express" and it's written in Albanian by Petrit Selimi (Kosovo's Deputy Minister of Foreign Affairs)

Befasia e Xhamisë

Një garë se kush do ta ndërtojë shtëpinë e Zotit në Kosovë, përnjëherë bëhet shumë më interesante dhe shpresëdhënëse.



Çka e lidh Bangladeshin, Britanine e Madhe, Irakun dhe Kosovën? Po të bazoheni në zeitgeistin e kafeterive dhe portaleve te sotshme, do të thoshit se është ndonjë lidhje Islamike, diçka që ka të bëjë me debatin fetar të këtyre ditëve. Në një variant më të mbrapshtë, do t’ju shkonte mendja te ndonjë komplot terrorist. Po të mbani në mend se autori (i cili gjithmonë shpreh mendime personale në kolumne) shërben edhe si Zëvendësministër i Jashtëm, ndoshta do t’ju shkojë ndër mend se Bangladeshi e Iraku do të na njohin së shpejti, ndoshta me ndihmën e Britanisë.

Të gjitha janë të pasakta. Fjala është për një grua. Dhe jo çfarëdo grua.
Mirëpo së pari të them se de fakto, feja ka një rol në këtë kolumne. Nesër në Prishtinë do të hapen propozimet për Xhamine e re të Prishtinës, e cila do të vendoset te parking i ndërtesës së PTK-së, në lagjen Dardania. Xhamia pat një histori të veten. Fatin e ndërlidhur me katedralen. Fillimi i ndërtimit të katedrales katolike të finansuar nga komuniteti i madh i shqiptarëve të Amerikës, ndihmuar edhe nga politikanë të lartë Amerikanë si Senatori me prejardhje hebreje Chuck Schummer. Fillimi i ndërtimi të saj, aktualizoi kërkesën e Bashkësisë Islame për një Xhami më të madhe në Prishtinë. Komuna ndau një copë të madhe tokë publike tek Tjegullorja në një qendër relative, por kërkesa e BIK ishte për tokën e qerdhes së Ulpianës. Në fund si kompromis u pajtuan për tokën te Dardania.

Zaha Hadid named as one of 100 most influential personalities of the last century, TIME Magazine.

Një pjesë e publikut kundërshtoi ndërtimin e saj duke pohuar se në Prishtinë ka me dhjetëra xhami, por ishte e qartë që do të ishte vështirë të kundershtohet kërkesa e BIK-ut, kur në qendër tashmë figurojnë në pejzazh fizik një kishë shqiptare dhe një objekt i papërfunduar që u nis nën kushe okupimi për kishe ortodokse serbe. Qoftë edhe simbolikisht, BIK si komunitet shumicë ka pasur të drejtë të kërkojë hapësirë komparative me objekte tjera sakrale në qendër.
Projekti i ndërtimit të xhamisë u bë kontravers edhe me disa shkrime mediale që kritikuan ashpër konkursin e BIK-ut, që pos xhamisë, planifikonte edhe inkorporimin e 80 dyqaneve në kuadër të objektit fetar si dhe nëj banese private. Kritikë tjetër është se edhepse konkursi ishte ndërkombëtar, juria ishte e panjohur (më vonë u bë me dije se vendimi do të merrej nga paria e BIK).
E çka ka lidhje kjo me gruan në fillim të këtij teksti?
Tash e disa ditë, mora vesh që një nga konkurrentet në këtë konkurs qenka edhe Irako-Britanezja e lindur në Banglladesh Zaha Hadid. Kjo është madona e arkitekturës moderne. Është e vetmja grua në grupin e pleqve si Norman Foster, Rem Koolhas, Frank Gehry, Ming Pei që përbëjnë Olimpin e zotëve të arkitekturës. Zaha Hadid është e vetmja që mori Pritzkerin (Oskarin e arkitekturës) dhe dy herë çmimin Stirling. Stili i saj që u ikën vijave të drejta dhe e shndërron çdo ndërtesë në lëvizje organike, është bërë një nga opuset më të rëndësishme artistike në gjithë botën e krijimit modern kreativ. Që të ngashnjeni imagjinatën se si do të mund të dukej kjo pjesë e Prishtinës nëse Zaha Hadid ka investuar sado pak minuta kreativë, ia vlen të shihet propozimi i saj për xhaminë në Kuvajt.

Maxxi Museum in Rome.

Hapja e maketave dhe propozimeve do të bëhet më 26 mars. Nuk dua të paragjykoj fituesin, ngase është krejtësisht e mundshme që ka promozime shumë të mira (apo edhe shumë më të lira). Konkursi nuk i takon domenit të projekteve shtetërore, prandaj juria ka një dozë digresioni. Megjithatë, shpresoj se do ta marrin guximin të shohin përtej nevojave praktike të “xhematit” apo modelit të finansimit. Zaha Hadid do të krijonte një valë enorme pozitive të arikujve pozitivë për Kosovën në revista ku rëndom nuk shkruhet për Kosovën, ngase arkitektura jonë ka shumë pak për të dhënë botës. Dy artikujt më të famshëm janë ai i Sunday Times që pat përzgjur hotelin më të keq në botë Hotelin Grand të Prishtinës, dhe garës së Daily Telegraphit për godinën më të shëmtuar – ku në garë hyri (ndoshta jo edhe fer) ndërtesa e Bibliotekës.
NJë shtëpi e zotit e ndërtuar nga një grua me karrierë fantastike si zonja Hadid është lajm i shkëlqyer. Ndoshta do të mund të bëhej më i mirë vetëm nëse marrim vesh se edhe Rem Koolhas ka marre pjesë.

An exhibition of Zaha Hadid's work at the New York Guggenheim Museum.

Apo ndoshta arkitekti i njohur holandez dha ca tjerë do të mund të merrnin pjesë në konkursin për Galerinë e Arteve Bashkohore, për të cilën Shkelzen Maliqi tash e disa vite (e edhe në kolumnen e tij të djeshme) po avokon që të ndërtohet tek objekti i i vjetër i shtëpisë së mallrave “të re”, te sheshi Skenderbeu. Ideja është me të vërtetë e hatashme, ngase do të rikrijonte qendrën si pikë fokale të interaksionit njerëzor dhe begatimit kulturor të kosovarëve. Pa paragjykuar problemet eventuale ligjore apo ekonomike që ka një propozim i tillë, kryeministri Thaçi, ministri Krasniqi dhe drejtuesit e AKM-së do të bënin një mrekulli të vogël nëse do të hapnin një mundësi të tillë.

Guangzhou Opera House, China.


Por ky është një muhabet tjetër, momentalisht jemi fort të gëzuar që Prishtina e pluhurosur dhe e përvuajtur nga dekada të neglizhencës, turbo-arkitekturës shpirt-shkatërruese, do të mund të fitojë një spirancë të rëndësishme hapësinore që krahas Bibliotekës Kombëtare, do të bëhej symbol i qendrës urbane të Republikës së Kosovës.

Tuesday, 26 March 2013

Prishtina Central Mosque Exhibition

 
 
expo
 
 
 
On the 27th of March 2013 starting from 4:00 pm the Islamic Community of Kosovo will open a public exhibition with the Competition Designs for the Prishtina Central Mosque. The exhibition that will be held in the premises of Grand Hotel Prishtina  will run for 5 days, the general public is invited to vote for their favorite design. According to the ICK the public vote will make up for 15% of the final vote. 


Thursday, 14 March 2013

EU Pavilion by Senat Haliti

 
 
Courtesy of S. Haliti & M. Azizi


Designed for the ‘Culture for All’ competition, an EU-funded project managed by the European Union Office in and implemented by ARS Progetti SPA, ’s pavilion is a response to the need for an artwork that would transform a public space to revive it. By making a structure somebody could enter into, and be surrounded by, the project becomes an “EU HOME” for Kosovans, a space to give them the chance to ‘get in EU’ every day. More images and architects’ description after the break.

Courtesy of S. Haliti & M. Azizi
 
The EU Pavilion idea came from the last stats regarding Kosovans readiness to Join EU (72%).  Pavilion is designed to be occupied, providing a quiet space for contemplation with the potential to encourage building trust amongst people of different communities.
Courtesy of S. Haliti & M. Azizi
 

It is comprised of three elements: ground, space and structure. Roots and heritage are represented by the traditional carped interpreted on the ground while our European aspirations are represented by the structure itself. Based on “EU barcode” (AMO/Rem Koolhaas, 2001) EU member’s flags are layered  and painted in recycled wood forming a house shaped space as most representative form of the “home”, a shelter for all. The color richness is about differences and diversity as it stands also for harmony and beauty. The contemplation space is created in between the roots and structure. A space where people can reflect about the past and future.
Courtesy of S. Haliti & M. Azizi
 

The recycled wooden frame forms a shaded space delimiting the boundary between the inside and outside of the structure. The base grounds the structure, and provides an informal seat. These fundamentals combined, create a bold, lively artwork, reflecting and answering to the vibrant energy that young Kosovans represent.
Architect: Senat Haliti
Location: Shadërvan, Prizren, Republic of Kosovo
Collaborators: Margarita Azizi & Sead Haliti
Budget: 2000 €
Year:
2012

Monday, 28 January 2013

14th International Architecture Exhibition/ Fundamentals





from 7th June to 23rd November 2014
01 | 25 | 2013

Curator: Rem Koolhaas

The President of la Biennale di Venezia, Paolo Baratta, accompanied by the curator of the 14th International Architecture Exhibition, Rem Koolhaas, met today at Ca’ Giustinian with the representatives of the 40 Countries participating in the 14th Exhibition, which will take place from 7 June to 23 November 2014 at the Giardini and at the Arsenale (Preview on 5 and 6 June) and in various other venues in Venice.
The title chosen by Rem Koolhaas for the 14th International Architecture Exhibition is:
Fundamentals
Rem Koolhaas has stated: “Fundamentals will be a Biennale about architecture, not architects. After several Biennales dedicated to the celebration of the contemporary, Fundamentals will focus on histories – on the inevitable elements of all architecture used by any architect, anywhere, anytime (the door, the floor, the ceiling etc.) and on the evolution of national architectures in the last 100 years. In three complementary manifestations – taking place in the Central Pavilion, the Arsenale, and the National Pavilions – this retrospective will generate a fresh understanding of the richness of architecture’s fundamental repertoire, apparently so exhausted today.
In 1914, it made sense to talk about a “Chinese” architecture, a “Swiss” architecture, an “Indian” architecture. One hundred years later, under the influence of wars, diverse political regimes, different states of development, national and international architectural movements, individual talents, friendships, random personal trajectories and technological developments, architectures that were once specific and local have become interchangeable and global. National identity has seemingly been sacrificed to modernity.
Having the decisive advantage of starting work a year earlier than the Biennale’s typical schedule, we hope to use this extra time to introduce a degree of coordination and coherence among the National Pavilions. Ideally, we would want the represented countries to engage a single theme – Absorbing Modernity: 1914-2014 – and to show, each in their own way, the process of the erasure of national characteristics in favour of the almost universal adoption of a single modern language in a single repertoire of typologies.
The First World War – the beginning of modern globalization – serves a starting point for the range of narratives. The transition to what seems like a universal architectural language is a more complex process than we typically recognize, involving significant encounters between cultures, technical inventions and imperceptible ways of remaining “national.” In a time of ubiquitous google research and the flattening of cultural memory, it is crucial for the future of architecture to resurrect and expose these narratives.
By telling the history of the last 100 years cumulatively, the exhibitions in the National Pavilions will generate a global overview of architecture’s evolution into a single, modern aesthetic, and at the same time uncover within globalization the survival of unique national features and mentalities that continue to exist and flourish even as international collaboration and exchange intensify…
President Paolo Baratta explained the evolution of the Architecture Biennale and consequently the choice of Rem Koolhaas:
“We are universally recognized as the most important event in the world for Architecture; we are the place where Architecture talks about itself and meets life and society at large. For this reason over the past few years our choices of curators and themes have been based on the awareness of the gap between the “spectacularization” of architecture on the one hand, and the waning capacity of society to express its demands and its needs on the other hand. The architects are called upon prevalently to create awe-inspiring buildings and the “ordinary” is going astray, towards banality if not squalor: a modernity lived bad.
At the culmination of this process we have asked Rem Koolhaas to engage himself in an original research project.
The Exhibition is also evolving in the way it is organized. Born as an “imitation” of the Art Exhibition and developed to “invite” architects to bring us their installations, just like for the Art Biennale, it is evolving into a major Exhibition-research project conducted directly by the curator (who is in fact appointed as the director of the Architecture sector of the Biennale). The countries are offered the opportunity for a better integration into this research project. The Exhibition will be enhanced by an increasing number of activities throughout its duration, with workshops and seminars that enrich it as anactive-Exhibition. For this reason we have decided to anticipate the opening date to the 7th of June and to make the Exhibition last as long as the Art Exhibition (about 6 months).”
The 14 International Architecture Exhibition of la Biennale di Venezia will also present, as is traditional, the National Participations with their own exhibitions in the Pavilions at the Giardini and at the Arsenale, and in the historic city centre of Venice.This edition will also include selected Collateral Events, presented by international entities and institutions, which will present their exhibitions and initiatives in Venice concurrently with the 14th Exhibition.